Táncstílusok

Kizomba
Tarraxa
Urban Kiz
Semba
Kizomba

Kizomba

A kizomba a nyugat-afrikai volt portugál gyarmatok kultúrájának egyik kiemelkedő eleme. Zenéje az autentikus (Francia Antillákról származó) zouk és a helyi folklór sajátos keveréke. A zouk az 1980-as években került Afrikába, amikor a Kassav nevű együttes a kontinensen turnézott. Nagy hatással volt a helyi zenékre, mint például az angolai semba, vagy a Cabo Verde-n (Zöld-foki szigetek) honos Coladeira. Mindkét esetben a kizomba a saját útját járta és az eredeti folklór jellege miatt más vált hangsúlyossá a zenében és a táncban.

Kizomba jelentése: ünnep, baráti találkozó, buli

Angolában Eduardo Paim nevű zenészt számítják az első kizomba zenék megalkotójának, később sok más művész is részt vett a terjesztésében, mint például Bonga Kwenda, Calo Pascoal, Don Kikas....

Mint a zene, a tánc is a helyi folklórból származik. A semba lépései lefinomodtak, a partnerek is közelebb kerültek egymáshoz. A semba-hoz képest itt már nincsenek "trükkök", vagy más meglepő figurák. Sokkal harmonikusabb, bár a játékos jellegét nem veszítette el.

Két különböző lépés- és vezetéstechnika ötvözete. A lépéstechnika afro, míg a vezetéstechnika és figurarendszere az argentin tangót idézi. Könnyedén lehetne párhuzamot vonni az argentin tangóval, mégis más. Könnyedebb, lazább, másképp szép.

 

Nagy Tamás - Petchú

Tarraxa

Tarraxa

A tarraxa (szintén: tarracha, tarraxo, tarraxinha) kizombának egy alfaja. Egyesek szerint önálló zenét és táncot képez. Jelentése: olyan eszköz, amivel gyémántokat (vagy kemény anyagokat) munkálnak meg.

Körülbelül az 1990-es évek kezdetén a kizombát játszó Dj-k elkezdték keverni a zouk-love és a kizomba zenéket. Ennek eredménye lett a tarraxa, mely így lassabb ritmusú zenévé vált, mint a kizomba. Tónusa eltolódott a mélyebb hangok irányába és elvesztette a zenei instrumentumait (eltűntek belőle a hangszerek). Zömében elektronikus zenékről beszélünk, melyekben a mély hangok elnyúlóak, vagy éppen lehetnek élesek is, de mindeképp hangsúlyosak. Ilyenek például Dj Paparazzi, Dj Rams, vagy Dj Znobia.

A tarraxa zenére való táncot már nem a kizombából ismert "sétálás" jellemzi, hanem inkább a helyben való láb- és csípőtechnika alkalmazása. Ez gyakorlatilag a lassú tempó és az elnyúló mély tónusoknak köszönhető. A felső test még mindig eléggé egyenesen tartott (nem rogyik össze, vagy dülöngél), viszont a csipő annál lazább kell legyen. A tarraxa attól szép, hogy a felsőtest és a csipő mozgása között nagyon nagy a kontraszt. A jó vezetéshez minél nagyobb kontatkusra van szükség a partnerek között.

Napjaink kizomba zenéiben sok ilyen tarraxa "betét" van, ezért érdemes foglalkozni ezzel a technikával és zenével, hogy a tánc is minél szinesebb és élvezetesebb legyen.

 

Nagy Tamás - Petchú

Urban Kiz

Urban Kiz

Az Urban Kiz a kizomba legfiatalabb fúziós irányzata, mely Franciaországból indult hódító útjára.

2013-ban látott napvilágot Stony – Danza Kizomba című száma, mely nemzetközi szinten is elindította a lavinát az új stílust illetően. A francia táncosok/tanárok addig csak szárnybontó próbálkozásait felváltotta a valódi alkotás folyamata, melynek következtében kialakult az a bizonyos „francia vagy modern stílus”. Módosítottak a kizomba hagyományán és az alaptechnikák mellett belecsempésztek egy-egy trükköt/lépést más táncműfajból is. Mivel egyre több elektronikus hangzású muzsika jelent meg a zenei palettán, ezért a hangsúlyosabb ütemek miatt ritmizálások, törések/blokkolások is beépültek az addig folyamatos flow-val rendelkező táncba. Egyre közkedveltebbé váltak a ghetto zouk zenék, megjelentek különféle pop, hip-hop dalok zouk beat-tel remixelt változatai is, ezért leginkább ezen zenei műfajokhoz tartozó táncokat kombinálták a kizombával. A „streetdance” figurák mellett a tangó elemei tették igazán egyedivé és izgalmassá az új irányzatot. Lábtolások, emelések és a tangóra jellemző feszesebb testtartás is alapfeltétellé vált a táncparketten.

Először Európa nagy részét, majd a Youtube videóknak köszönhetően a többi kontinenst is forgószélként tarolta végig a változás, mely 2 részre osztotta a táncos közösséget. Nagyobb részben gyűjtött szimpatizánsokat, de voltak, akik erősen kritizálták: ” az új stílus táncosai figyelmen kívül hagyják az alapokat, nem tudnak valódi kizomba zenére táncolni, és nincs olyan hogy "hagyományos kizomba", hanem van "kizomba" és van "valami más". A nemzetközi tanárok egy része mindenképp szerette volna, hogy formálisan is különítsék el a "kizomba" és az "urban kiz" stílusokat egymástól, ezért a modern irányzat képviselői Curtis, Enah és Moun végül 2015-ben úgy döntöttek, hivatalosan is nevet adnak közös gyermeküknek. Mivel leginkább a gettókban használatos utcai táncok hatottak a fúziós változatra, egyszerűen Urban Kiz-nek nevezték el azt. Technikai sokszínűségének köszönhetően a mai napig töretlen népszerűségnek örvend a táncosok körében.

 

Szabó Rita - kizombacommunity.com

Semba

Semba

A semba az angolai folklór része (sok más tánc mellett, mint a Kazukuta, Rebita, Kabetula). Kezdetben kisebb összejöveteleken énekelték és táncolták, igazából az idősebb generáció (cotas) kultúrája volt ez. Két fő irányt különböztetünk meg: "semba lenta" (Cadencia) és "semba rapida". Amikor a portugálok először látták a semba táncot, angolai merengue-nek nevezték. A semba mint zenei műfaj az 1940-es évek végén született, az első jeles képviselője Grupo Ngola Ritmo volt. A semba nyelvezete a portugál és kimbundo (angolai dialektus) sajátos keveréke. Később a dalok szövege jellemzően a szabadságról és sokszor a forradalomról szólt. Mivel a portugálok nem értették a kimbundo nyelvet, ezért a semba zenét(éneklését) egy időre betiltották.

Jellemző rá, hogy a zenéje nagyon instrumentális: harmonika, konga, zongora, hegedű, gitár, reco-reco, fúvósok. Élő zene révén ma is léteznek zenészek akik művelik a kultúrát, ilyen például a Banda Maravilha. Miután a zenélés is sok szempontból változott az idők során, létezik a semba zenének már sokkal inkább elektronikus formája, esetünkben is a Dj-k hatása érződik (például Dj Pausas, Dj Satxibala zenéi).

A semba tánc több más folklórikus elemből állt össze, ezek közül is a rebita zenére táncolt "masemba"-t érdemes megemlíteni. A szó maga "hasak ritmusra történő összeérintés"-ét jelenti. Ez egy korai szociális formáját jelentette a páros táncnak. A semba viszont már a hagyományos értelemben vett páros tánc. A kizombához képest erősebb tartás kell hozzá, a távolság megnőhet a partnerek között, és a kézvezetés is nagyobb jelentőséget kap a testvezetés mellett. A semba során a folyamatosan sétáló motívum mellett a trükkök, vagy meglepetések is nagy szerepet kapnak. A férfi folyamatosan olyan lépéseket alkalmaz, amely játékos módon, de meglepi a női felet. Ez adja a semba ízvilágát. A trükkök sosem fogynak el, kizárólag a kreativitás szab határt, akár naponta születhetnek új trükkök és lépéskombinációk a világban...

 

Petchú